VEGGIE CHALLENGE

Veggiechallenge

 

Meer mensen vinden hun weg naar plantaardig eten. Flexitariërs, vegetariërs en veganisten, hun aantal neemt toe!

Ik ben al 8 jaar lang vegetariër en ben met tussentijden volledig vegan.

Maar ook heel af en toe eet ik een stukje vlees. Ik schat om de 3-5 maanden eet ik nog een stukje vlees. Omdat mijn lichaam het vraagt, niet meer omdat ik het lekker vind. Vis eet ik al 8 jaar lang niet meer.

Minder vlees en kaas eten is goed voor het dierenwelzijn en het milieu. Maar het is ook veel beter voor je gezondheid. En het is veel gezonder om meer granen, peulvruchten, fruit en groenten en noten te eten.

 

1. Het is beter voor je gezondheid

De consumptie van bewerkt vlees (ham, salami, spek,..) is in verband gebracht met een verhoogd risico op darmkanker, beroerte en diabetes type 2. Het ongunstig verband tussen bewerkt vlees en het gestegen risico op darmkanker is volgens de WHO zelfs nog sterker aangetoond dan bij vers rood vlees. De oorzaak van het verhoogd risico is nog niet volledig gekend, maar zou het gevolg kunnen zijn van chemische componenten die worden gevormd tijdens het verwerken (roken, drogen, bakken…). Bewerkt vlees bevat dus verschillende chemische toevoegingen die in vers vlees niet aanwezig zijn. Veel van die stoffen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Veel bewerkt vlees en vleeswaren eten, kan het risico op bepaalde ziekten en met name darmkanker vergroten.

In veel kazen zitten veel verzadigde vetten en cholesterol. Teveel vetten en zout zorgt voor een hogere bloeddruk waardoor het risico op nier-en vaatziekten verhoogt.

Je hebt geen melk nodig om genoeg calcium binnen te krijgen.
In veel landen wordt er zelfs bijna geen vlees gegeten of melk gedronken, en zelfs die mensen krijgen genoeg calcium binnen. Zelfs in de meeste broden en ontbijtgranen zit tegenwoordig calcium toegevoegd, en groentes zoals bonen, boerenkool, paksoi, peterselie, broccoli, sperziebonen en pintobonen bevatten er meer dan genoeg van.

Hoeveelheid calcium in milligram (per 100 gram)
Boter 20
Volle melk 118
Kikkererwten 150
Boerenkool 203
Peterselie 203
Sojabonen 226
Amandelen 234
Sesamzaad 1160
Hijiki, zeewier 1400

 

Te veel dierlijke producten eten betekent:

    • Te veel verzadigde vetten en cholesterol. Slecht voor je bloeddruk waardoor het risico op nier-, hart- en vaatziekten verhoogt.

    • Hogere kans op overgewicht en zwaarlijvigheid.

    • Hogere kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten, osteoporose en sommige kankers zoals darmkanker.

    • Mogelijke resten van antibiotica, hormonen, chemische stoffen en zware metalen in het vlees.



      2. Beter voor het milieu

      Het produceren van voedsel is verantwoordelijk voor 20% tot 35% van de uitstoot van alle broeikasgassen. Meer dan de helft daarvan komt van vlees en zuivel. Daarnaast kost het ook heel veel water en grond.  Bij de spijsvertering van koeien en andere herkauwers ontstaat methaan, een krachtig broeikasgas. Bovendien verbruikt de vee-industrie een enorme hoeveelheid voedsel, wat de ‘carbon footprint’ van dierlijke producten nog eens extra vergroot.

      Je kunt je dus voorstellen dat als we minder vlees eten, we ook minder water verspillen, het milieu minder belasten en we minder dieren hoeven te houden. En dat betaalt zich uit in klimaatwinst: eten we meer plantaardige dan dierlijke eiwitten, dan kunnen we maar liefst 25% van de klimaatdoelstellingen halen die ons land zich tot doel heeft gesteld. Dat komt omdat de productie van vlees, melk en kaas zorgt voor de uitstoot van broeikasgassen, maar ook veel vraagt van onze bodem, en het land. En daar moeten we, met een groeiende wereldbevolking, zuinig mee omgaan.

       

      Welke stappen kan jij zetten?

      Voor elke dierlijk product bestaat er een plantaardige keuze!

      Eén dag in de week geen vlees, denk je dat dit lukt? Of doe eens zot en probeer er 2?
      Bang dat je als individu geen verschil kunt maken? Dat kan je zeker wel! Wist je dat als je een jaar lang één dag per week geen vlees eet, je 1000 liter aan water en 565 kilometer aan CO2 uitstoot bespaart? In je eentje kun je dus al een groot verschil maken.

      Het zijn die kleine stappen, die een groot verschil maken. Snel denken we dat we als individu niet veel verschil kunnen maken. Niets is minder waar. Het is aan ons om te tonen dat we een impact hebben en hierdoor verandering van bovenaf kunnen teweeg brengen.

       

       

      Jouw eerste stap... schrijf je gratis is voor de VEGGIECHALLENGE van EVA VZW.

      https://www.evavzw.be/veggiechallenge

      Gedurende een de hele maand maart ontvang je weekmenu's met allerhande tips & tricks hoe plantaardig te eten. Je kan online workshops volgen en je wordt begeleid door gespecialiseerde voedingsdeskundigen.

       

       

      Meer Løv posts

      0 berichten

      Laat een bericht achter

      All blog comments are checked prior to publishing